fbpx Edyta Wójcik - ZnanyLekarz.pl

RELACJE Z TOKSYCZNYMI OSOBAMI – MINI PORADNIK

RELACJE Z TOKSYCZNYMI OSOBAMI – MINI PORADNIK

RELACJE Z TOKSYCZNYMI OSOBAMI – MINI PORADNIK

Osoba toksyczna indukuje negatywne emocje, zabiera energię, manipuluje, kręci, może zarażać marudzeniem, malkontenctwem i bywa agresywna.
Bardzo często „toksyk” ma za sobą ciężkie przeżycia i cierpienia, które zniszczyły jego dobrą naturę. Toksyny te powodują w nim jadowite i trudne do zaakceptowania reakcje na ludzi i otoczenie.

  1. NIE WCHODŹ W ROLĘ OFIARY
    Istotne by nie absorbować negatywnych stanów emocjonalnych jednostki toksycznej. Ona chciałaby kontrolować Twoje emocje, ale to od Ciebie zależy jak duży będzie miała na to wpływ. Wyznaczasz granice spokojem i opanowaniem. Jeśli nasz rozmówca np. krzyczy, przeklina, wyzywa nas – to nie reaguj tym samym. Spokojnie powiedz, że porozmawiasz z nim/nią kiedy jej zachowanie będzie odpowiednie, tzn. kiedy się uspokoi.
  2. KOMUNIKACJA – INFORMACJA ZWROTNA
    W sytuacji, gdy ktoś sprawia Tobie przykrość swoim zachowaniem czy słowami, powiedz: „Jest mi przykro kiedy w towarzystwie wypominasz mi pewne sytuacje z mojej przeszłości. Proszę, abyś tego nie robił”. Znowu – przestrzegaj wyznaczania granic.
  3. WSPÓŁCZUCIE
    Postarajmy się uruchomić współczucie, by może zrozumieć, że to ciężkie doświadczenia zatruły tym osobom życie. To pozwoli na lepsze zrozumienie i tolerancję takiej jednostki. Ale nie zapominajmy o własnej godności.
  4. ZMIEŃ OCENĘ NA OPINIĘ
    Jeżeli ktoś mówi do Ciebie, że np.: „nie masz ambicji, jesteś do niczego, nie wybijaj się przed szereg”, to zamiast tłumaczyć się, skomentuj: „Masz prawo do własnej opinii, moja jest inna.”
  5. ZADAWAJ PYTANIA COACHINGOWE
    Kiedy osoba w twoim otoczeniu bez przerwy narzeka czy użala się nad sobą, to zadaj jej np. pytania: „Co możesz zrobić by zmienić swoje położenie? Czy oprócz narzekania podjąłeś jakieś działania, by zmienić swoją sytuację?”

ZŁOTA ZASADA

Jeśli wszystko zawodzi, to unikajmy takich osób, zerwijmy z nimi relację (jeśli to możliwe), a przeznaczmy ten czas na spędzenie go z kimś, kto nas rozwija oraz sprawia, że czujemy się szczęśliwi.
Do zobaczenia wkrótce!

Wasza psycholog - Edyta Agnieszka Wójcik

Call Now Button